Case: website-redesign voor een optimale klantreis

Je bent marktleider met een serie uitstekende online producten. Je bestaande klanten weten de weg achter je betaalmuur prima te vinden. Maar als je een nieuwe markt wilt veroveren, moet je website een voorkant hebben die nieuwe klanten snel en volledig informeert. Daarom vroeg MoneyView aan Mr. Writer om een nieuwe front-end website te ontwikkelen.

MoneyView vergelijkt voorwaarden en tarieven van alle Nederlandse banken en verzekeraars. Van eenvoudige spaarrekeningen tot complexe producten als hypotheken en collectieve pensioenen. Via abonnementen stelt MoneyView de informatie ter beschikking aan banken, verzekeraars, financieel adviseurs, adviesketens, serviceproviders, softwarehuizen, vergelijkingswebsites, kranten en dagbladen, overheidsinstanties en televisieprogramma's.

Productgecentreerd vs klantgecentreerd

Accountants zijn een nieuwe, interessante doelgroep voor MoneyView. Accountants werken voor ondernemers, en krijgen steeds vaker vragen over collectieve pensioenen en persoonlijke financiële life events. Een marketingcampagne moet de accountants tot proefabonnementen op MoneyView-productvergelijkers verleiden, maar de 'voorkant' van de MoneyView-website was daar onvoldoende op toegesneden. Producten stonden centraal in de navigatie, in plaats van klanten en hun behoeften. Door de jaren heen waren er ruim honderd productbeschrijvende webpagina's ontstaan in een dikke meerlagenstructuur waaruit het moeilijk terugnavigeren was.

Dit maakte het voor potentiële proefabonnees (en andere first time visitors) lastig om een volledige 'klantreis' door de site te maken. Een probleem dat het bedrijf moest oplossen voordat het zich op de accountantssmarkt zou begeven. De keuze voor Mr. Writer was snel gemaakt: een partij die vaak voor banken en verzekeraars werkt, kan natuurlijk lezen en schrijven met een vergelijker van bank- en verzekeringsproducten.

Aanvankelijk bestond onze opdracht alleen uit het ontwerpen van een nieuwe, klantgecentreerde en conversiegedreven navigatie en het opleveren van een aantal lege pagina-templates. Nog voor aanvang konden we MoneyView ervan overtuigen dat er méér nodig was.

Effectieve en compacte teksten zijn cruciaal als je een frictieloze klantreis wil bereiken. Het proces van volledig herschrijven bleek een goede investering, want uiteindelijk konden we het aantal webpagina's met de helft verminderen. Daarnaast leverde het schrijfproces inzichten op om de navigatie nóg strakker te krijgen.

Het SquareSpace-platform

Mr. Writer ontwerpt en bouwt websites het liefst in SquaresSpace. Dit is een one stop shop-platform met een sterke focus op design. Open source-platforms als WordPress en Drupal bestaan uit losse modules die je eerst moet uitkiezen uit een groot aanbod en vervolgens aan elkaar dient te lijmen. Dat kost veel ontwikkeltijd. Van die componenten komen bovendien regelmatig nieuwe releases. SquareSpace gebruikt alleen eigen componenten, zodat webmasters niet lastig worden gevallen met update-verzoeken.  MoneyView hecht sterk aan onderhoudsarm eigen beheer, en zag de meerwaarde van deze aanpak daarom meteen in.

Pepijn van Kleef, directeur van MoneyView: "Mr. Writer weet hoe de financiële retailmarkt werkt én ze weten hoe je webbezoekers in zo kort mogelijke tijd zo goed mogelijk kunt informeren. Heilige huisjes blazen ze met plezier omver. En ze zijn lean and mean. Er zijn maar vier mensen bezig geweest met het hele ontwikkelingstraject, twee bij ons en twee bij Mr. Writer. De site ging live binnen de gestelde tijd. Mr. Writer is transparant in het offertetraject, daagt uit tijdens het ontwerpproces en is flexibel in de bouwfase. Ze zijn het aanbevelen meer dan waard."

Bekijk hier de nieuwe website van MoneyView.
Fotocredit: Linda Jansen.

Meer weten? Neem contact op met

Loek Caris, Mr. Writer
06-28975615
loek@mrwriter.nl